جامعه کار و تولید شهرستان رابر: جشنواره عشایر و غذاهای محلی به مناسبت دهه مبارک فجر عصر امروز در شهرستان رابر با حضور مدیر‌کل امور بانوان استانداری ‌کرمان‌، امام جمعه رابر، فرماندار رابر و دیگر مسئولان محلی و جمع کثیری از بانوان برگزار شد.


‌علیجان سلیمانی فرماندار رابر در این مراسم با گرامیداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: مردم  شریف رابر در دوران مختلف انقلاب حضوری پررنگ و تأثیرگذار داشته‌اند و اقشار مختلف مردم انقلابی و همیشه در صحنه شهرستان رابر آماده حماسه آفرینی مجدد در یوم‌الله 22 بهمن هستند.

وی بیان داشت: دشمنان و افرادی که از نظام و انقلاب ما ضربه دیده‌اند سعی دارند به گونه‌های مختلف بر انقلاب اسلامی هجمه وارد کنند و پایه‌های نظام را تضعیف کنند که تاکنون با بصیرت و بینش بالای رهبری و ملت ما تمام توطئه‌ها و نقشه‌های شوم دشمنان نقش بر آب شده است.

سلیمانی گفت‌: اگر بخواهیم در عرصه‌های بین‌المللی تاثیر‌گذار باشیم باید با تبعیت از رهبری و با بصیرت و آگاهی در همه صحنه‌ها حضوری فعال داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دهه فجر یاد آور استقامت، ایستادگی و قیام ملت ایران علیه ظلم و فساد و بیدادگری است، گفت: این ملت با اراده قوی خود رژیم پهلوی را ساقط و اراده خود را بر ایران حاکم کرد.

سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش با تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره با بیان اینکه شهرستان رابر بیشترین عشایر و طوایف عشایری را داراست، گفت: شهرستان رابر منطقه ییلاق بزرگترین عشایر استان با طایفه‌های شمس‌الدینی‌، امیری‌، لورک‌، قوتلو و … است که در این راستا زنان در اداره زندگی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند که باید توجه بیشتری به این قشر زحمت‌کش به ویژه بانوان عشایر شود.

وی افزود: اگر بانوان در خانواده از امنیت و آرامش روحی و روانی برخوردار باشند بدون شک شاهد جامعه‌ای سالم خواهیم بود. مدیر کل امور بانوان استانداری کرمان نیز در این مراسم با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر به نقش زنان در تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: زنان در تمام صحنه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی پای به پای مردان حضور داشتند و بخشی از مبارزات شکوهمند ملت ایران، نتیجه تلاش تحسین‌برانگیز زنان این سرزمین است.

فاطمه‌السادات حسینی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی هم نقش زنان کمتر از مردان نبود و اگر موفقیتی نصیب رزمندگان می‌شد، بخشی از آن به آمادگی روحی آنها و همراهی همسرانشان برمی‌گشت.

وی با اشاره به روستای گنجان روستای نمونه شهید داده کشوری در رابر و همچنین وجود زادگاه‌سردار سلیمانی در رابر گفت: پیروزی‌های انقلاب اسلامی مدیون زنان است و شهدای ما در دامن مقدس مادران تربیت یافته‌اند و امروز قهرمانان ملی ما، خانواده‌های شهدا و به ویژه مادران شهدا هستند.

حسینی با بیان اینکه قطعا در 22 بهمن نیز مردم حضور باشکوه خواهند داشت، افزود: این حضور باشکوه در گرو همت و اراده زنان است.

وی عنوان کرد: زنان به عنوان نیمی از سرمایه‌های اجتماعی نقش غیرقابل انکاری در توسعه جوامع بر عهده دارند و وظیفه ما به عنوان مسئولان و مشاوران حوزه زنان، ارتقای دانش و آگاهی‌های عمومی زنان نسبت به نقش‌ها و وظایف خودشان در جامعه و خانواده و فراهم ساختن زمینه و بستر رشد و تعالی زن‌ در هر دو عرصه است.

وی خاطرنشان کرد: باید واقع‌بینانه و با شناخت دقیق از فرصت‌ها و قوت‌ها، مشارکت بانوان در عرصه‌های مختلف را ارتقاء دهیم. حسینی با اشاره به فعالیت‌های‌ بانوان و کارآفرینان ابراز امیدواری کرد: امروزه زنان در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حضور فعالی دارند که این نشان از توانایی بالای آنان در انجام امور محوله و مسئولیت‌هایشان است.

وی گفت: مشاوران امور بانوان فرمانداری‌ها با نیازسنجی، مطالعه دقیق و کارشناسی در تمام‌ ابعاد و پیش‌بینی و تدوین برنامه‌های شاخص برای زنان منطقه ‌شاهد حرکت نتیجه‌بخش و مؤثر در رفع مشکلات زنان باشیم.

حسینی با اشاره به نقش خانواده و جایگاه زن در اجتماع بیان داشت: باید نقش زن را به عنوان رکن اصلی و مؤثر در خانواده و جامعه ارتقا‌ داد و این دید به توانمندسازی زنان کمک می‌کند.

وی‌ بر آماده کردن مقدمات حضور زنان استان در عرصه‌های علمی، ورزشی و اقتصادی تأکید کرد و اظهار داشت: هیچ مانعی برای مشارکت زنان در امر توسعه استان وجود ندارد‌ به شرطی که زنان خود را باور کنند.

حسینی همچنین با اشاره به توانمندی‌های زنان استان در حوزه صنایع دستی تأکید کرد: زنان هنرمند استان باید در تمام عرصه‌های گردشگری، اقتصادی‌، فرهنگی و علمی حضور داشته باشند تا شاهد پیشرفت هرچه بیشتر بانوان در سطح کشور باشیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده کرمان با بیان اینکه حضور مؤثر زن در خانواده نافی حضور او در عرصه‌های اجتماعی نیست، اظهار داشت: زن مدیر خانواده است و باید حتما حضور مؤثری در خانواده داشته باشد، اما این منافاتی با حضور زن در جامعه ندارد و تعدادی از زنان به دلیل این که سرپرست خانوار هستند نیاز به شغل دارند.